
ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
· Kształtowanie postaw prospołecznych, empatii i współpracy w grupie.
· Wzmacnianie dobrostanu psychicznego uczniów i rozwijanie odporności emocjonalnej.
· Wdrażanie działań profilaktycznych i prozdrowotnych.
· Rozwijanie kreatywności, ciekawości poznawczej i zainteresowań uczniów.
· Wspieranie umiejętności uczenia się i organizacji czasu.
· Dbałość o bezpieczeństwo fizyczne i cyfrowe dzieci.
· Zapoznanie dzieci z zasadami panującymi w świetlicy.
· Zajęcia integracyjne – budowanie poczucia przynależności do grupy.
· Zabawy dotyczące emocji: „Jak się dziś czuję?”.
· Akcja „Bezpieczna droga do szkoły”.
· Cykl zajęć „Poznaję swoje emocje”.
· Teatrzyk kamishibai lub bajkoterapia.
· Prace plastyczne: „Moje drzewo emocji”.
· Dzień Uśmiechu – zabawy rozweselające.
· Tydzień empatii – gry i zabawy uczące współpracy.
· „Pomocna dłoń” – zajęcia o pomaganiu i nieocenianiu.
· Zajęcia plastyczne: „Portret mojego kolegi/koleżanki”.
· Tydzień gier planszowych – rozwijanie logicznego myślenia.
· Kalendarz dobrych uczynków.
· Warsztaty świąteczne (ozdoby, kartki).
· Bajki o przyjaźni i bliskości.
· Zbiórka dla schroniska lub domu dziecka.
· Rozmowy o zdrowiu i aktywności zimą.
· Zajęcia plastyczne: „Zimowy krajobraz”.
· Ćwiczenia uważności i relaksacji.
· Wspomnienia z ferii – twórcza ekspresja dzieci.
· Dzień Bezpiecznego Internetu – rozmowy, quizy.
· Zasady korzystania z technologii.
· Cyfrowy savoir-vivre – gazetka świetlicowa.
· Scenki dramowe: „Jak zachować się w trudnej sytuacji?”
· Dni zdrowego odżywiania – wspólne komponowanie talerza zdrowia.
· Zajęcia ruchowe i oddechowe.
· Warsztaty „Jak odpoczywać mądrze?”
· Ćwiczenia rozładowujące napięcie.
· Dzień Ziemi – zajęcia ekologiczne.
· Recykling w sztuce – prace plastyczne z materiałów wtórnych.
· Gra terenowa „Śladami przyrody”.
· Projekty: „Co mogę zrobić dla planety?”
· Tydzień eksperymentów i zabaw logicznych.
· Zajęcia: „Jak się uczę najlepiej?” – poznajemy techniki skutecznego uczenia się.
· Zajęcia „Zawody moich marzeń”.
· Konkurs plastyczno-techniczny.
· Zasady bezpiecznych wakacji – zabawy edukacyjne.
· Prezentacje podsumowujące rok pracy w świetlicy.
· Galeria prac dzieci – „Moja świetlica”.
· Piknik świetlicowy lub zabawy na świeżym powietrzu.
Ramowy plan dnia w świetlicy przy Szkole Podstawowej nr 10
w Jarosławiu na rok szkolny 2025/2026
Plan Dnia
|
Godzina |
Rodzaj zajęć |
|
7:00 – 8:00 |
Schodzenie się dzieci, zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, gry i układanki stolikowe (gry planszowe, zabawy konstrukcyjne klockami, klocki Jenga, szachy, warcaby, kolorowanki), rozmowy z dzieckiem, zabawy poranne. |
|
8.00 - 8.30 –– |
Zajęcia ruchowe, ogólnorozwojowe. Zajęcia relaksacyjne przy muzyce. |
|
8.30 - 9.00 - |
Drugie śniadanie |
|
9.00- 10.00 – |
Zajęcia plastyczne, muzyczne, techniczne i tematyczne zgodne z tygodniowym planem świetlicy. Rozwijanie zdolności uczniowskich. |
|
10.00 – 11.00 – |
Zabawy według indywidualnych zainteresowań dzieci./ Nauka własna z uczniem słabym i zdolnym. ,,Literatura dziecięca w świetlicy”- zajęcia czytelnicze Praca na rzecz świetlicy- przygotowanie dekoracji , przegląd czasopism dziecięcych, czytanie bajek, gry logiczne. |
|
11.00- 12.30 – |
Spożywanie obiadu i poobiedni odpoczynek. / Zabawy indywidualne i grupowe według zainteresowań dzieci. |
|
12.30 – 14.00 – |
Zajęcia tematyczne zgodne z tygodniowym planem ( w tym zajęcia plastyczne, techniczne, rozwijające zdolności manualne, ruchowe). Rozwijanie zainteresowań uczniów. / Zabawy indywidualne i grupowe według zainteresowań dzieci. Spacery, gry i zabawy na świeżym powietrzu lub na sali gimnastycznej. Zajęcia z chustą animacyjną |
|
14.00 - 15.00 – |
Nauka własna, ćwiczenia grafomotoryczne pomoc w odrabianiu zadań domowych, praca uczniem słabym i zdolnym. |
|
15.00 – 16.00 – |
Zabawy według zainteresowań dzieci, zabawy konstrukcyjne, projekcje filmów i bajek. Zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość. Gry i zabawy logiczne. Prace porządkowe. |
Dzienny rozkład zajęć podlega modyfikacjom zgodnie z aktywnością i zainteresowaniami uczniów.
Plan pracy świetlicy szkolnej
w Szkole Podstawowej nr 10 w Jarosławiu
na rok szkolny 2025/2026
I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy:
1. Organizacja pracy świetlicy:
· Zapoznanie z regulaminem świetlicy,
· Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,
· Integracja grup świetlicowych,
· Poznanie praw i obowiązków wychowanka w świetlicy szkolnej.
2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
· Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych, a także w czasie uroczystości szkolnych,
· Dbanie o właściwe relacje w środowisku rodzinnym,
· Wyrabianie postawy szacunku wobec pracowników szkoły oraz uczniów,
· Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w zespole świetlicy, klasie, szkole,
· Kształtowanie właściwego stosunku do własności szkolnej i prywatnej,
· Dbanie o piękno, porządek w świetlicy i w szkole,
· Zapoznanie ze sposobami kulturalnego zachowania się wobec innych,
· Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku,
· Dbanie o wzorowy wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
· Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
· Kształtowanie postawy prawidłowego porozumiewania się z innymi,
· Nabywanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
· PROJEKT EDUKACYJNY „POSTAW NA WARTOŚCI”Jest zgodny z podstawą programową oraz z Kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.
3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:
· Zapewnienie warunków i stałego czasu na odrabianie zadań oraz naukę w rozkładzie dnia świetlicy,
· Pomoc w odrabianiu lekcji,
· Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,
· Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków,
· Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
· Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci,
· Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
· ŚWIETLICA NA MEDAL1 października 2025r. do 30 kwietnia 2026r. Jest zgodny z podstawą programową oraz z Kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.
4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
· Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac wychowanków, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,
· Czytelniczo-medialnych – czytanie różnego rodzaju utworów literackich, świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, radia, prasy i telewizji (oglądanie filmów edukacyjnych),
· Umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne,
· Hobbystycznych,
· Sportowo-zabawowych.
5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych:
· Uroczyste obchodzenie rocznic i świąt państwowych,
· Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,
· Poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
· Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.
6. Edukacja ekologiczna:
· Wskazywanie pozytywnych i negatywnych elementów ingerencji człowieka na środowisko naturalne,
· Wyrabianie nawyków segregowania śmieci,
· Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
· Realizacja zadań ekologicznych z projektów zgodnych z Podstawą programową dla świetlicy szkolnej w 2025 roku
7. Edukacja prozdrowotna:
· Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu),( zaproszenie gości z klubu Sokół – zajęcia sportowe)
· Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się ( Centrum Dietetyczne –…………………. – Zdrowe Śniadanie),
· Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
8. Edukacja czytelnicza i medialna
· Czytanie w celu zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
· Edukacja czytelnicza i medialna − Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
· Współpraca z biblioteką szkolną, z instruktorem teatru Jokis ( Dzień głośnego czytania) w celu dostosowania tematyki i ciekawości książek do wieku i zainteresowań dzieci.
II. Formy i metody pracy:
1. Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
1. Metody pracy:
- Gry i zabawy integracyjne,
- Pogadanki tematyczne,
- Zajęcia inspirowane przez dzieci,
- Zajęcia plastyczno-techniczne,
- Zajęcia teatralne,
- Zajęcia umuzykalniające,
- Zajęcia czytelnicze,
- Zajęcia relaksacyjne,
- Odrabianie pracy domowej,
- Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej),
- Konkursy, turnieje, zagadki, krzyżówki, rebusy,
- Gry edukacyjne i planszowe,
- Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej,
- Oglądanie filmów edukacyjnych.
II. Tematyka zajęć w poszczególnych miesiącach:
Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Tematyka zajęć jest dostosowana do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Realizacja stałych form pracy w każdym tygodniu: pomoc w odrabianiu zadań domowych, czytanie literatury dziecięcej, rozwiązywanie zadań logicznych (krzyżówki, łamigłówki) zabawy w gronie koleżanek i kolegów, gry stolikowe i planszowe, zajęcia rekreacyjno-ruchowe, ćwiczenia relaksacyjne, zabawy na świeżym powietrzu, dekoracja sali, gazetki tematyczne i prace porządkowe, rozmowy indywidualne z uczniami.
Tematyka zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej:
|
MIESIĄC/ TYDZIEŃ |
CYKL TEMATYCZNY |
|
|
Wrzesień |
I |
Witajcie w świetlicy. |
|
Wrzesień |
II |
Wakacyjne wspomnienia – moje lato |
|
Wrzesień |
III |
Jestem bezpieczny ! |
|
Wrzesień |
IV |
Mali odkrywcy przyrody – poznajemy świat wokół nas. |
|
Październik |
I |
Warzywno-owocowa moc – witaminy na talerzu |
|
Październik |
II |
Kolory jesieni – obserwujemy zmiany w przyrodzie |
|
Październik |
III |
Zwierzęta z bliska i z daleka |
|
Październik |
IV |
W świecie literek – bawimy się słowami. |
|
Październik/Listopad |
V |
Pamiętamy i wspominamy – tradycje i wartości |
|
Listopad |
I |
Polska – mój dom, moja ojczyzna |
|
Listopad |
II |
Wolność i szacunek – uczymy się historii i empatii |
|
Listopad |
III |
W świecie bajek i baśni – uczymy się z morału |
|
Listopad |
IV |
Andrzejkowe czary i magia przyjaźni. |
|
Grudzień |
I |
Mikołajkowe niespodzianki i dobroć na co dzień |
|
Grudzień |
II |
Zimowe opowieści i przygotowania do świąt |
|
Grudzień |
III i IV |
Witamy Zimę i Świąteczny czas! |
|
STYCZEŃ |
I |
Noworoczne marzenia i postanowienia |
|
STYCZEŃ |
II |
Zima w pełni – mroźne zabawy i bezpieczeństwo |
|
STYCZEŃ |
III |
Dzień Babci i Dziadka – kochamy ich całym sercem! |
|
STYCZEŃ |
IV |
Mali ratownicy – uczymy się pomagać. |
|
Luty |
I |
Serce na dłoni – uczymy się życzliwości. |
|
Luty |
II |
Czystość to podstawa – dbam o siebie każdego dnia. Walentynkowe gesty dobroci i miłości |
|
Luty |
III |
Mali odkrywcy – poznajemy świat wszystkimi zmysłami |
|
Luty |
IV |
Ferie tuż-tuż! Bezpieczna zabawa i zimowe inspiracje |
|
MARZEC |
I |
Bajki uczą i bawią – tydzień ulubionych bohaterów. Wprowadzenie do teatru. |
|
MARZEC |
II |
Witaj wiosno! |
|
MARZEC |
III |
W zdrowym ciele – zdrowy duch! |
|
KWIECIEŃ |
I |
Wielkanoc tuż, tuż! |
|
KWIECIEŃ |
II |
Mali ogrodnicy – sadzimy, siejemy, pielęgnujemy. |
|
KWIECIEŃ |
III |
Świat wokół nas – zwierzęta domowe i dzikie |
|
KWIECIEŃ |
IV |
Mali ekolodzy. |
|
KWIECIEŃ /MAJ |
V |
Kocham Polskę – tydzień świąt narodowych |
|
MAJ |
I |
Moja rodzina – więzi, tradycje, emocje. |
|
MAJ |
II |
W świecie książek – rozwijamy czytelnicze pasje. |
|
MAJ |
III |
Dla Ciebie, Mamo – uczymy się okazywać miłość |
|
MAJ |
IV |
Rodzina to skarb. |
|
CZERWIEC |
I |
Mój dzień i moje prawa. |
|
CZERWIEC |
II |
Nadchodzi Lato |
|
CZERWIEC |
III |
Bezpieczne wakacje – uczymy się dbać o siebie |
|
CZERWIEC |
IV |
Wakacyjne marzenia i pożegnanie ze świetlicą. Dzień Taty. |
