AAA
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Wojska Polskiego w Jarosławiu

Treści kształcenia

ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·       Kształtowanie postaw prospołecznych, empatii i współpracy w grupie.

·       Wzmacnianie dobrostanu psychicznego uczniów i rozwijanie odporności emocjonalnej.

·       Wdrażanie działań profilaktycznych i prozdrowotnych.

·       Rozwijanie kreatywności, ciekawości poznawczej i zainteresowań uczniów.

·       Wspieranie umiejętności uczenia się i organizacji czasu.

·       Dbałość o bezpieczeństwo fizyczne i cyfrowe dzieci.

PLAN MIESIĘCZNY:

 

WRZESIEŃ: Witaj szkoło!

·       Zapoznanie dzieci z zasadami panującymi w świetlicy.

·       Zajęcia integracyjne – budowanie poczucia przynależności do grupy.

·       Zabawy dotyczące emocji: „Jak się dziś czuję?”.

·       Akcja „Bezpieczna droga do szkoły”.

PAŹDZIERNIK: Emocje pod lupą

·       Cykl zajęć „Poznaję swoje emocje”.

·       Teatrzyk kamishibai lub bajkoterapia.

·       Prace plastyczne: „Moje drzewo emocji”.

·       Dzień Uśmiechu – zabawy rozweselające.

LISTOPAD: Jestem częścią grupy

·       Tydzień empatii – gry i zabawy uczące współpracy.

·       „Pomocna dłoń” – zajęcia o pomaganiu i nieocenianiu.

·       Zajęcia plastyczne: „Portret mojego kolegi/koleżanki”.

·       Tydzień gier planszowych – rozwijanie logicznego myślenia.

GRUDZIEŃ: Czas dobra i wspólnoty

·       Kalendarz dobrych uczynków.

·       Warsztaty świąteczne (ozdoby, kartki).

·       Bajki o przyjaźni i bliskości.

·       Zbiórka dla schroniska lub domu dziecka.

STYCZEŃ: Zima i ja

·       Rozmowy o zdrowiu i aktywności zimą.

·       Zajęcia plastyczne: „Zimowy krajobraz”.

·       Ćwiczenia uważności i relaksacji.

·       Wspomnienia z ferii – twórcza ekspresja dzieci.

LUTY: Bezpieczny w sieci i poza nią

·       Dzień Bezpiecznego Internetu – rozmowy, quizy.

·       Zasady korzystania z technologii.

·       Cyfrowy savoir-vivre – gazetka świetlicowa.

·       Scenki dramowe: „Jak zachować się w trudnej sytuacji?”

MARZEC: Dbam o zdrowie – fizyczne i psychiczne

·       Dni zdrowego odżywiania – wspólne komponowanie talerza zdrowia.

·       Zajęcia ruchowe i oddechowe.

·       Warsztaty „Jak odpoczywać mądrze?”

·       Ćwiczenia rozładowujące napięcie.

KWIECIEŃ: Ziemia naszym domem

·       Dzień Ziemi – zajęcia ekologiczne.

·       Recykling w sztuce – prace plastyczne z materiałów wtórnych.

·       Gra terenowa „Śladami przyrody”.

·       Projekty: „Co mogę zrobić dla planety?”

MAJ: Odkrywam i uczę się

·       Tydzień eksperymentów i zabaw logicznych.

·       Zajęcia: „Jak się uczę najlepiej?” – poznajemy techniki skutecznego uczenia się.

·       Zajęcia „Zawody moich marzeń”.

·       Konkurs plastyczno-techniczny.

CZERWIEC: Wspomnienia i bezpieczeństwo

·       Zasady bezpiecznych wakacji – zabawy edukacyjne.

·       Prezentacje podsumowujące rok pracy w świetlicy.

·       Galeria prac dzieci – „Moja świetlica”.

·       Piknik świetlicowy lub zabawy na świeżym powietrzu.

 

Ramowy plan dnia w świetlicy przy Szkole Podstawowej nr 10
 w Jarosławiu na rok szkolny 2025/2026

Plan Dnia 

Godzina

Rodzaj zajęć

7:00 – 8:00

Schodzenie się dzieci, zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, gry i układanki stolikowe (gry planszowe, zabawy konstrukcyjne klockami, klocki Jenga, szachy, warcaby, kolorowanki), rozmowy z dzieckiem, zabawy poranne.

 8.00 - 8.30 ––

Zajęcia ruchowe, ogólnorozwojowe. Zajęcia relaksacyjne przy muzyce.

8.30  - 9.00 -

Drugie śniadanie

9.00- 10.00 –

Zajęcia plastyczne, muzyczne, techniczne i tematyczne zgodne z tygodniowym planem   świetlicy. Rozwijanie zdolności uczniowskich.

10.00 – 11.00 –

Zabawy według indywidualnych zainteresowań dzieci./ Nauka własna z uczniem słabym i zdolnym. ,,Literatura dziecięca w świetlicy”- zajęcia czytelnicze

Praca na rzecz świetlicy- przygotowanie dekoracji , przegląd czasopism dziecięcych, czytanie bajek, gry logiczne.

11.00- 12.30 –

Spożywanie obiadu i poobiedni odpoczynek. / Zabawy indywidualne i grupowe według zainteresowań dzieci.

12.30 – 14.00 –

Zajęcia tematyczne zgodne z tygodniowym planem ( w tym zajęcia plastyczne, techniczne, rozwijające zdolności manualne, ruchowe). Rozwijanie zainteresowań uczniów. / Zabawy indywidualne i grupowe według zainteresowań dzieci. Spacery, gry i zabawy na świeżym powietrzu lub na sali gimnastycznej. Zajęcia z chustą animacyjną

14.00 -  15.00 –

Nauka własna, ćwiczenia grafomotoryczne  pomoc w odrabianiu zadań domowych, praca uczniem słabym i zdolnym.

15.00 – 16.00 –

Zabawy według zainteresowań dzieci, zabawy konstrukcyjne, projekcje filmów i bajek. Zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość. Gry i zabawy logiczne. Prace porządkowe.

 

Dzienny rozkład zajęć podlega modyfikacjom zgodnie z aktywnością i zainteresowaniami uczniów.

 

Plan pracy świetlicy szkolnej

w Szkole Podstawowej nr 10 w Jarosławiu

na rok szkolny 2025/2026

 

I.     Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy:

1.       Organizacja pracy świetlicy:

·       Zapoznanie z regulaminem świetlicy,

·       Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,

·       Integracja grup świetlicowych,

·       Poznanie praw i obowiązków wychowanka w świetlicy szkolnej.

2.       Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:

·       Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych, a także w czasie uroczystości szkolnych,

·       Dbanie o  właściwe relacje w środowisku rodzinnym,

·       Wyrabianie postawy szacunku  wobec pracowników szkoły oraz uczniów,

·       Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w zespole świetlicy, klasie, szkole,

·       Kształtowanie właściwego stosunku do własności szkolnej i  prywatnej,

·       Dbanie o piękno, porządek w świetlicy i w szkole,

·       Zapoznanie ze sposobami kulturalnego zachowania się wobec innych,

·       Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku,

·       Dbanie o wzorowy wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,

·       Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

·       Kształtowanie postawy prawidłowego porozumiewania się z innymi,

·       Nabywanie umiejętności konstruktywnego  rozwiązywania konfliktów.

·       PROJEKT EDUKACYJNY „POSTAW NA WARTOŚCI”Jest zgodny z podstawą programową oraz z Kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.

3.       Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:

·       Zapewnienie warunków i stałego czasu na odrabianie zadań oraz naukę w rozkładzie dnia świetlicy,

·       Pomoc w odrabianiu lekcji,

·       Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,

·       Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków,

·       Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,

·       Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci,

·       Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.

·       ŚWIETLICA NA MEDAL1 października 2025r. do  30 kwietnia 2026r. Jest zgodny z podstawą programową oraz z Kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.

4.       Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:

·       Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac wychowanków, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,

·       Czytelniczo-medialnych – czytanie różnego rodzaju utworów literackich, świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, radia, prasy i telewizji (oglądanie filmów edukacyjnych),

·       Umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne,

·       Hobbystycznych,

·       Sportowo-zabawowych.

5.       Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych:

·       Uroczyste obchodzenie rocznic i świąt państwowych,

·       Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,

·       Poznanie tradycji szkoły i jej patrona,

·       Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.

6.       Edukacja ekologiczna:

·       Wskazywanie pozytywnych i negatywnych elementów ingerencji człowieka na środowisko naturalne,

·       Wyrabianie nawyków segregowania śmieci,

·       Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.

·       Realizacja zadań ekologicznych z projektów zgodnych z Podstawą programową dla świetlicy szkolnej w 2025 roku

7.       Edukacja prozdrowotna:

·       Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu),( zaproszenie gości z klubu Sokół – zajęcia sportowe)

·       Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się ( Centrum Dietetyczne –…………………. – Zdrowe Śniadanie),

·       Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.

 

8.       Edukacja czytelnicza i medialna

·       Czytanie w celu zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.

·       Edukacja czytelnicza i medialna −  Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.

·       Współpraca z biblioteką szkolną, z instruktorem teatru Jokis ( Dzień głośnego czytania) w celu dostosowania tematyki i ciekawości książek do  wieku i zainteresowań dzieci.

 

 

 

II.   Formy i metody pracy:

1.     Formy pracy:

-    indywidualna,

-    grupowa,

-    zbiorowa.

1.     Metody pracy:

-    Gry i zabawy integracyjne,

-    Pogadanki tematyczne,

-    Zajęcia inspirowane przez dzieci,

-    Zajęcia plastyczno-techniczne,

-    Zajęcia teatralne,

-    Zajęcia umuzykalniające,

-    Zajęcia czytelnicze,

-    Zajęcia relaksacyjne,

-    Odrabianie pracy domowej,

-    Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej),

-    Konkursy, turnieje, zagadki, krzyżówki, rebusy,

-    Gry edukacyjne i planszowe,

-    Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej,

-    Oglądanie filmów edukacyjnych.

 

 

II.   Tematyka zajęć w poszczególnych miesiącach:

 

Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Tematyka zajęć jest dostosowana do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Realizacja stałych form pracy w każdym tygodniu: pomoc w odrabianiu zadań domowych, czytanie literatury dziecięcej, rozwiązywanie zadań logicznych (krzyżówki, łamigłówki) zabawy w gronie koleżanek i kolegów, gry stolikowe i planszowe, zajęcia rekreacyjno-ruchowe, ćwiczenia relaksacyjne, zabawy na świeżym powietrzu, dekoracja sali, gazetki tematyczne i prace porządkowe, rozmowy indywidualne z uczniami.

 

Tematyka zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej:

MIESIĄC/ TYDZIEŃ

CYKL TEMATYCZNY

Wrzesień

I

Witajcie w świetlicy.

Wrzesień

II

Wakacyjne wspomnienia – moje lato

Wrzesień

III

Jestem bezpieczny !

Wrzesień

IV

Mali odkrywcy przyrody – poznajemy świat wokół nas.

Październik

I

Warzywno-owocowa moc – witaminy na talerzu

Październik

II

Kolory jesieni – obserwujemy zmiany w przyrodzie

Październik

III

Zwierzęta z bliska i z daleka

Październik

IV

W świecie literek – bawimy się słowami.

Październik/Listopad

V

Pamiętamy i wspominamy – tradycje i wartości

Listopad

I

Polska – mój dom, moja ojczyzna

Listopad

II

Wolność i szacunek – uczymy się historii i empatii

Listopad

III

W świecie bajek i baśni – uczymy się z morału

Listopad

IV

Andrzejkowe czary i magia przyjaźni.

Grudzień

I

Mikołajkowe niespodzianki i dobroć na co dzień

Grudzień

II

Zimowe opowieści i przygotowania do świąt

Grudzień

III i IV

Witamy Zimę i Świąteczny czas!

STYCZEŃ

I

Noworoczne marzenia i postanowienia

STYCZEŃ

II

Zima w pełni – mroźne zabawy i bezpieczeństwo

STYCZEŃ

III

Dzień Babci i Dziadka – kochamy ich całym sercem!

STYCZEŃ

IV

Mali ratownicy – uczymy się pomagać.

Luty

I

Serce na dłoni – uczymy się życzliwości.

Luty

II

Czystość to podstawa – dbam o siebie każdego dnia. Walentynkowe gesty dobroci i miłości

Luty

III

Mali odkrywcy – poznajemy świat wszystkimi zmysłami

Luty

IV

Ferie tuż-tuż! Bezpieczna zabawa i zimowe inspiracje

MARZEC

I

Bajki uczą i bawią – tydzień ulubionych bohaterów.

Wprowadzenie do teatru.

MARZEC

II

Witaj wiosno!

MARZEC

III

W zdrowym ciele – zdrowy duch!

KWIECIEŃ

I

Wielkanoc tuż, tuż!

KWIECIEŃ

II

Mali ogrodnicy – sadzimy, siejemy, pielęgnujemy.

KWIECIEŃ

III

Świat wokół nas – zwierzęta domowe i dzikie

KWIECIEŃ

IV

Mali ekolodzy.

KWIECIEŃ /MAJ

V

Kocham Polskę – tydzień świąt narodowych

MAJ

I

Moja rodzina – więzi, tradycje, emocje.

MAJ

II

W świecie książek – rozwijamy czytelnicze pasje.

MAJ

III

Dla Ciebie, Mamo – uczymy się okazywać miłość

MAJ

IV

Rodzina to skarb.

CZERWIEC

I

Mój dzień i moje prawa.

CZERWIEC

II

Nadchodzi Lato

CZERWIEC

III

Bezpieczne wakacje – uczymy się dbać o siebie

CZERWIEC

IV

Wakacyjne marzenia i pożegnanie ze świetlicą. Dzień Taty.